Швейцарські фізики освоїли переміщення об'єктів звуком

слово " левітація "Хоч і прийшло з області містики і фантастики, сьогодні вже досить часто вживається в науці. Вчені запускали в дочасний" політ "предмети і тварин. Ось і в лабораторії Швейцарського федерального технологічного інституту в Цюріху ( ETH Zürich ) Фізики недавно стали ініціаторами "повітроплавання" всяких дрібних предметів, на зразок пінопластових кульок, крапель води і зубочисток. Всі вони парили в повітрі всупереч дії гравітації.

Як ми вже сказали, подібне явище - давно не рідкість і цим важко здивувати навіть обивателя, який не присвяченого в усі тонкощі наукового "фокуса". У різних областях вже широко використовується так звана магнітна левітація - явище, при якому об'єкти утримуються в повітрі під впливом магнітного поля. Але дослідники з Швейцарії запропонували інший метод - левітації звукову.

Про те, що звукова левітація можлива, вчені знали багато років (майже ціле століття) - в теорії все працювало. Тільки ось експериментально довести ефективність методики вчені зважилися вперше.

Для свого досвіду фізики побудували звукообразов платформи з п'єзоелектричних кристалів - діелектриків, що генерують електричний заряд при деформації, і навпаки, деформуються при впливі на них електричного поля. Кожна така платформа була розміром з ніготь на мізинці.

Вчені налаштували платформи з пьезоелектріков таким чином, щоб вони випускали звукові хвилі. Останні рухаються вгору до тих пір, поки не досягнуть звукоотражающей поверхні. Відскакуючи від неї, хвиля йде назад до платформи, стикаючись по дорозі з новими йдуть їй назустріч хвилями. У так званій вузловій точці ці спрямовані один на одного хвилі взаємно знищуються. І, якщо в цій точці виявиться невеликий предмет, то він там "застрягне", залишиться в цьому положенні під впливом тиску звукових хвиль зверху і знизу.

Найцікавіше, що локації вузлових точок можна змінювати, і тоді об'єкти почнуть рухатися в просторі між платформами. А це вже майже диво. Мало того що предмети зможуть парити в повітрі, їх також можна буде пересувати, не надаючи, як здається, ніякого видимого впливу ззовні.

Вчені по-різному переставляли платформи, щоб домогтися різних ефектів (і трохи пограти з легковажними предметами). Для початку вони склали їх у формі літери "Т" і зіштовхнули з допомогою звукових хвиль дві краплі води, поміщених між платформами в різних місцях. Коли ж утворилася одна велика крапля, вони перемістили її в третю локацію.

потім вчені проводили досвід з гранулою кави і краплею води; двома краплями рідини з різним pH - лужний і кислотної, а також з обертанням зубочистки в повітрі.

"Ми також зіштовхнули в повітрі гранулу натрію і краплю води. Звичайно ж, вони бурхливо зреагували один з одним, але поверхні платформ не торкалися - все відбувалося в повітрі", - розповідає про експерименти Димос Пулікакос ( Dimos Poulikakos ), Провідний автор статті , Що вийшла в журналі PNAS.

Фізики стверджують, що ця методика стане в нагоді для комбінування хімічних реактивів без контамінацій, тобто без забруднення зразків. У деяких хімічних реакціях дуже важливо, щоб ніякі речовини не заважали проведенню реакції, або ж ефект буде неточним. Найкраще, щоб речовина навіть не стикалося зі стінками посудини (навіть незначні взаємодії здатні змінити хід процесу). У цьому випадку без левітації точно не обійтися.

Зрозуміло, що мова йде про незначних обсягах (звукова левітація не здатна підняти в повітря навіть дуже великі краплі). Проте, метод нагоді хімікам та іншим фахівцям, які бажають вивчити відбуваються в краплях процеси, а також, наприклад, створити незвичайні речовини або ліки .

Також по темі:
Відео: Американські вчені змусили речовина левитировать
Біологічні тканини почали збирати за допомогою магнітної левітації
Виявлено негативний вплив невагомості на гени