- ★ Мотивація персоналу
- Чим змістовні теорії мотивації відрізняються від процесуальних
- Особистих досягнень
- Теорія ієрархії потреб Маслоу
- думка експерта
- теорія Альдерфера
- думка експерта
- Теорія Макклелланда-Аткінсона
- думка експерта
- Теорія двох факторів Герцберга
- думка експерта
У статті розповімо про змістовні теоріях мотивації, наведемо приклади та поради експертів, як використовувати в роботі принципи дві групи потреб. Бонус - збірна таблиця недоліків основних моделей мотивації персоналу.
Зі статті ви дізнаєтесь:
★ Мотивація персоналу
Що таке змістовні теорії мотивації
Потреби людини - основа мотивації. Так вважають прихильники дві групи потреб в менеджменті. Послідовники цих теорій прагнуть описати і класифікувати потреби людини і знайти взаємозв'язок між потребами і мотивами.
приклад
Микола влаштувався на важку роботу, тому що гостро потребував грошей. Матеріальна потреба - головний мотив дій Миколи.
Сергій задоволений своєю зарплатою, але завжди хочеться більшого. Наприклад, премії. Потреба у визнанні заслуг і премія - мотив старань Сергія.
Впевнені, що можете мотивувати будь-якого співробітника? Експерти журналу «Директор з персоналу» розповість про 6 мотиваційних ілюзіях, від яких треба позбутися .
Існує більше 50 різних теорій мотивації. Багато з них в даний час втратили свою актуальність. Є й ті, які зарекомендували себе як ефективний джерело впливу на співробітників.
До змістовним теоріям мотивації відносяться теорії:
- А. Маслоу;
- К.Альдерфера;
- Ф. Герцберга;
- Д. Мак-Клелланда;
Детальніше про кожну з теорій і як їх застосовувати на практиці , Читайте в матеріалі «Системі Кадрів».
Чим змістовні теорії мотивації відрізняються від процесуальних
У своїй роботі HR-менеджери успішно застосовують методи як дві групи потреб, так і процесуальних. Ці теорії часто плутають. Давайте розберемося, в чому відмінність.
У чому суть процесуальних теорій мотивації, ясно вже з назви: вони орієнтовані на процес досягнення мети, а не на утримання мети. Процесуальні теорії мотивації грунтуються на вивченні того, як людина досягає мети і який вибирає при цьому тип поведінки.
приклад
Ольга хоче влаштуватися на високооплачувану і престижну роботу. Для цього вона надходить до ВНЗ, так як очікує, що диплом допоможе їй досягти цієї мети.
Головна відмінність між змістовними і процесуальними сучасним теоріями мотивації полягає в фокусі уваги - на утриманні потреби або на процесі її задоволення.
Особистих досягнень
Розглянемо 4 основні теорії, які найчастіше застосовують у роботі HR-и і менеджери по персоналу. Розповімо про їх переваги та особливості.
Потрібно мати на увазі, що будь-яка теорія має свої плюси, а також недоліки. Експерти «Системи Кадри» зібрали їх в зведеної таблиці
Теорія ієрархії потреб Маслоу
Концепція відноситься до основних теорій мотивації. Вона базується на піраміді потреб, в якій п'ять рівнів:
- Базові потреби: їжа, вода, повітря, тепло, житло, сон.
- Впевненість і безпеку.
- Комунікація і соціалізація.
- Статус: авторитет, успіх, кар'єра.
- Реалізація: розкриття всіх здібностей.
Згідно автору цієї теорії мотивації, потреби людини задовольняються в суворій послідовності: від нижчого рівня до вищого.
думка експерта
Карина Мещерякова, голова служби персоналу компанії «Селебрити»
Після прийому нового співробітника я складаю його мотиваційний профіль по піраміді Маслоу. Завжди важливо відразу визначити, яка потреба домінує у співробітника, і яка мотивація буде ефективно діяти на нього. Обов'язково надалі спостерігати за співробітником і відзначати зміни структури потреб. Згодом вона може сильно змінитися, і стара мотивація перестане працювати.
Зверніть увагу! Задоволена потреба перестає бути мотивуючим фактором. Саме тому так важливо спостерігати за змінами потреб співробітників.
У сучасних підручниках і методичних посібниках, цю теорія часто представляють у вигляді схеми або малюнка. Сам Абрахам Маслоу в своїх працях цього не робив. Навпаки, він підкреслював, що ієрархія потреб у кожної людини своя і вона змінюється з часом. Експерти «Системи Кадри» дають раду, як застосовувати теорію Маслоу для мотивування персоналу
теорія Альдерфера
Концепція заснована на виділенні трьох основних потреб людини:
- Потреба існування (об'єднує два перших рівня піраміди Маслоу: базові потреби + безпеку).
- Потреба зв'язку (комунікація, соціалізація, причетність).
- Потреба зростання (особистий розвиток, самореалізація).
Експерти журналу «Директор з персоналу» розкажуть, як підвищити самомотивацію співробітників, якщо не вдається поліпшити їхнє ставлення до роботи
Як і всі змістовні теорії мотивації, теорія Клейтона Альдерфера грунтується на припущенні, що задоволення потреби - головний мотив людини. Відмінність від теорії Маслоу - потреби задовольняють не строго по порядку зверху вниз, а в будь-якій послідовності.
думка експерта
Микола Саксельцев, директор відділу персоналу мережі магазинів електроніки
Я провів анкетування і виявив провідну потребу співробітника по Альдерфера - зв'язок, існування або зростання. Тим, кому важливіше всього було особистий розвиток, я давав все нестандартні доручення. Тим, кому важливіше існування - я забезпечив високу постійну частину заробітку. А тим, кому причетність найважливіше - створив умови для спілкування в перервах. Я сам не очікував, але плинність кадрів помітно знизилася.
Теорія Макклелланда-Аткінсона
Концепція відноситься до сучасної теорії мотивації в менеджменті.
Вона заснована на виділенні потреб вищого рівня:
- Потреба в причетності.
- Потреба у владі.
- Потреба в успіху.
думка експерта
Ірина Вольфсон, фахівець відділу кадрів державної компанії
При складанні мотиваційного профілю працівника я користувалася різними теоріями. Завжди була відчуття, що вони застаріли вже на рівні термінології. Нещодавно відкрила для себе концепцію МакКлелланда-Аткінсона і провела нове опитування співробітників. Результати вражають.
Наприклад, співробітників з потребою у владі - найменше. Їх можна відразу готувати на керівні посади. Співробітникам з потребою в причетності добре підходять посади, де потрібно багато спілкуватися, а не сидіти за комп'ютером. Співробітників з потребою в успіху теж виявилося небагато. Зате вони краще за всіх вирішують складні завдання. І найкраща нагорода для них не гроші, а похвала.
Експерти журналу «Директор з персоналу» підкажуть, як без оцінок і тестів зрозуміти, що кандидат - лицемір
Теорія двох факторів Герцберга
До змістовним теоріям мотивації відносять двухфакторную теорії мотивації, автором якої є Фредерік Герцберг.
Концепція виділяє дві групи факторів, що впливають на мотивацію персоналу:
- Група гігієнічних факторів. Цим терміном Герцберг визначає фактори, які утримують співробітника на роботі: умови праці, взаємодія з колегами і з керівництвом, матеріальну винагороду.
- Група факторів-мотиваторів: визнання заслуг, кар'єрний ріст, можливість реалізації.
думка експерта
Микола Дятлов, HR-менеджер будівельної фірми.
Я зробив просто - залишив перелік усіх факторів Герцберга і попросив співробітників визначити переваги за десятибальною шкалою.
Уже ця мінімальна інформація дозволила мені скласти план мотивації персоналу, а потім успішно його реалізувати
Експерти «Системи Кадри» дають докладну інструкцію, як мотивувати співробітників по теорії Герцберга
висновок
В основі змістовних теорій мотивації лежить вивчення людських потреб. Предмет дослідження прихильників змістовних теорій - як потреби впливають на мотивацію. До змістовним теоріям мотивації відносяться теорії А. Маслоу, К. Альдерфера, Ф. Герцберга, Д. Мак-Клелланда і ін. В поєднанні з процесуальними теоріями мотивації змістовні теорії мотивації є теоретичною основою всіх сучасних концепцій управління персоналом.
Впевнені, що можете мотивувати будь-якого співробітника?