Порахуйте метеликів, повідомте про борщівник і переглянуто галактики - вченим потрібна ваша допомога

1. Навіщо вважати метеликів через додаток
  2. Вчені беруться за завдання, вирішення яких неможливо без залучення любителів
  3. Як гравці допомагають вченим
  4. Повідомте про борщівник та цвітінні водойм
  5. «Громадянська наука - це куди більш правильне визначення того, що вам належить робити. Ви звичайна...

Громадянська наука - це співпраця вчених і звичайних людей, які допомагають їм збирати, а іноді і обробляти інформацію, даючи результат, який не зміг би отримати жоден навіть самий великий і багатий інститут. Така наука доступна кожному - ви можете прямо зараз спостерігати спіральні галактики, вважати метеликів або птахів або стати частиною найдосконалішого в світі генератора випадкових чисел, щоб перевірити теорії Ейнштейна.

Навіщо вважати метеликів через додаток

Кілька днів тому закінчилася чергова фаза збору даних одного з найбільших проектів громадянської науки - організованих спостережень британської організації «Збереження метеликів».

C 20 липня по 12 серпня організація брала дані від всіх бажаючих, які погодилися витратити 15 хвилин на вулиці і порахувати всіх побачених метеликів, а також за допомогою підготовленої інструкції визначити видову приналежність кожного побаченого комахи. Цей найбільший в світі проект за підрахунком метеликів створений не заради них самих, а заради спостереження і прогнозів масштабних змін навколишнього середовища. А метелики опинилися зручним індикатором - вони крихкі і найбільш сприйнятливі до них.

Фото: Unsplash

Дані збираються дуже простим для нашого часу способом - через сайт або мобільний додаток. А стратегію просування ініціативи в цьому році вчені вибрали вельми оригінальну : За допомогою спостережень за метеликами пропонується відволіктися від незмінно сумних думок про Брекзіте (Brexit - акронім двох англійських слів Britain (Британія) і Exit (вихід) - процес виходу Великобританії з Європейського союзу. - Прим.ред.). Та й взагалі, нагадують медики, перебування на природі благотворно для душевного здоров'я.

Вчені беруться за завдання, вирішення яких неможливо без залучення любителів

Так що ж таке громадянська наука (citizen science) і навіщо вчені звертаються до допомоги городян? Саме поняття спонтанно виникло в США і Великобританії в середині 90-х, а словосполучення потрапило в Оксфордський словник в 2014-му. Він пояснює, що громадянська наука - це «наукова робота, що проводиться серед представників широкої громадськості у співпраці або під керівництвом професійних вчених». Додамо до цього визначення ще два фактори:

- залучення любителів дозволяє вченим братися за завдання, вирішення яких неможливо (або вимагає нереалістично великих ресурсів) без цієї участі;

- така спільна робота дозволяє вченим сподіватися, що вчені-любителі в результаті стануть краще розуміти, як працює професійна наука, і стануть ставитися до неї з меншим скептицизмом.

Громадянська наука, звичайно, немислима без сучасних можливостей поширення інформації та соціальних мереж в широкому сенсі цього слова. Даних про метеликів, завантажених в додаток, можна зібрати набагато більше, ніж за часів паперових листів, за допомогою яких люди, в принципі, теж могли б інформувати вчених про результати спостережень.

Але чи багато знайдеться таких обов'язкових і терплячих бажаючих. Тому багато в проектах цивільної науки незалежно від дисципліни зав'язано на IT.

Тому багато в проектах цивільної науки незалежно від дисципліни зав'язано на IT

Як гравці допомагають вченим

Так, один з найстаріших і масштабних проектів - гра FoldIt - направляє в мирне русло кипучу енергію геймерів. Завдання гри - скласти тривимірний пазл в оптимальну конфігурацію. Насправді це замаскована оптимізація тривимірної структури білка, для якої потрібно знайти конфігурацію з найменшою вільною енергією. Тільки описана ця задача без залучення спеціальних термінів.

З моменту публічного запуску гри в 2008 році в ній взяли участь понад 240 тис. Гравців, велика частина яких - не біохіміки. Так, в 2011 році гравці допомогли вченим вирішити структуру кристала вірусу, що викликає ВІЛ у мавп. До публікації завдання на сайті дослідники билися над цією проблемою 15 років, а мотивовані змаганням між собою гравці вирішили її за 10 днів.

Це досить складний і витончений варіант залучення любителів до вирішення наукових проблем - частіше за все їх завдання простіше і зводиться до спостережень. Так, в різних країнах людям пропонують вважати вже описаних вище метеликів, птахів, повідомляти про помічені в океані смітті.

Фото: fold.it

Але бувають і більш екзотичні випадки. У червні цього року в науковому журналі Nature була опублікована робота, для виконання якої близько 100 тис. добровольців були використані в якості ідеального генератора випадкових чисел. В результаті ЗМІ заповнили помітні заголовки «Ейнштейн помилився», а вченим вдалося розібратися з одним з фундаментальних суперечок про Всесвіт.

Нове віяння - використовувати ручну працю добровольців там, де не потрібна особлива кваліфікація. Так, Tate пропонує розшифровувати і переводити в друковану форму щоденники художників, які зберігаються в архіві галереї. А найстаріше і романтичний напрям - спостереження за зірками, в США організація астрономів-любителів працює з 1911 року. А тепер допомагати вченим вивчати зоряне небо можна, не встаючи з-за свого комп'ютера. Наприклад, NASA надає всім бажаючим можливість проглянути знімки, зроблені телескопом «Хаббл», і описати напрямок обертання спіральних галактик (будь людське око розуміє, де обертання за годинниковою стрілкою, а де - проти).

Фото: Unsplash

сайт Scienceforcitizens.net об'єднує інформацію про велику кількість проектів громадянської науки, щоб кожен зміг знайти заняття до душі.

Повідомте про борщівник та цвітінні водойм

За своєю природою громадянська наука не має кордонів і національної приналежності - підключитися до проектів може онлайн будь-який бажаючий. Однак якщо ви не володієте англійською мовою або хочете допомогти саме російським вченим, така можливість є. Союз охорони птахів Росії координує російська участь в міжнародних проектах Бердвотчинг. Не меншу користь можна принести, повідомивши про побачене вами небезпечному «заїжджому» рослині - борщівник Сосновського. За сезонними явищами природи можна спостерігати, допомагаючи фенологической мережі РГО. Вчені з Бурятії просять повідомляти про цвітінні водойм .

Якщо ви сміливий і вмотивований початківець учений-громадянин, то можна зробити більш предметні дії поза цифрового всесвіту. Так, вчені з Інституту біоорганічної хімії РАН в Москві і Красноярського наукового центру Сибірського відділення РАН просять пошукати на своїй дачі або в лісі світяться хробаків .

Вчені з Інституту проблем екології та еволюції для наукових цілей приймають скелети собак. проект Russian Travel Geek пропонує приєднатися в якості туриста і помічника-добровольця до наукових експедицій в екзотичні і важкодоступні регіони. Нарешті, Інститут археології РАН періодично запрошує волонтерів для участі в справжнісіньких розкопках.

Один із засновників проекту Galaxy Zoo , Що координує астрономів-любителів, астрофізик Кевін Шавінскі так сказав про громадянську науці, порівнюючи її з краудсорсингом:

Кевін Шавінскі

«Громадянська наука - це куди більш правильне визначення того, що вам належить робити. Ви звичайна людина, але ви займаєтеся наукою. Краудсорсінг (англ. Crowd - натовп) звучить трошки як то, що ви просто частина натовпу. Ні, ви не частина натовпу, ви - наш колега. Ви проактивно залучені в науковий процес, ви його самостійний учасник ».

Крім отримання цінних даних і безкоштовної робочої сили, громадянська наука дає і самим ученим, сильно усамітнитися людей за останні сто років, відчуття зв'язку з суспільством, можливість налагодити зв'язки і переосмислити свою роботу. П'ятсот або навіть триста років тому вчених-професіоналів просто не існувало - всі були любителями в тій чи іншій мірі.

Можливо, в XXI столітті настала пора повернутися до цього мотиву на новому рівні. Кожен - і вчений, і громадянин, - зможе згадати про те, що в основі науки лежить цікавість і жага пізнання, інтерес до спостереження навколишнього світу і бажання, поспостерігавши, пояснити те, що відбувається.